دنیای مترجم

خبر - مقاله - داستان کوتاه - نقد فیلم - گفتگو.

دنیای مترجم

خبر - مقاله - داستان کوتاه - نقد فیلم - گفتگو.

Norman Mailer

 

 

 

نورمن میلر در گذشت

 

آسوشییتد پرس – "نورمن میلر" Norman Mailer)) یکی از بزرگ ترین رمان نویسان آمریکایی و برنده دو جایزه پولیتزر در 84 سالگی بر اثر نارسایی کلیوی درگذشت. نورمن میلر بنا به گفته "جی. مایکل لنون" که بیوگرافی نویس رسمی این نویسنده نیز هست در حالی که در بیمارستان "مونت سینای" بستری بود درگذشت.

 

میلر از همان اولین اثرش به نام "برهنگان و مردگان" گرفته تا شاهکار هایی که در زمینه ژورنالیسم ادبی مانند "ارتش های شب" خلق کرد هر چه تا کنون نوشته همیشه به دلیل برخورداری از بصیرت و شور و اصالت از اعتبار خاصی بهره مند بوده است.

 

بعضی از آثار میلر با تحسین بسیار زیادی مواجه شدند و بعضی هم به باد انتقاد گرفته شدند، ولی هیچ کدام از رمان های او به عنوان "رمان سترگ آمریکایی" برگزیده نشدند در حالی که او در تمام عمرش و از همان زمان که در 25 سالگی به عنوان یک شورشی عصیانگر مورد توجه قرار گرفت به دنبال دستیابی به این عنوان بود.

 

میلر در طول سالیان عمرش تصویر یک مرد ستیزه جو و آشنا به چم و خم زندگی شهری و دارای زندگی سطح بالا را از خود نشان داد. او در طول عمرش شش بار ! ازدواج کرد و همسر دومش را در یک مهمانی مورد اصابت چاقو قرار داد که البته نزدیک بود به قتل او بینجامد!

 

او از خود نه فرزند به جا گذاشت، برای اینکه شهردار نیویورک شود دست به تلاش فراوان زد، پنج فیلم فراموش شدنی را تهیه کرد، به طور تفننی به ژورنالیسم پرداخت، با گلایدر پرواز کرد، بوکسور های حرفه ای را به چالش فرا می خواند، در ملأ عام با گور ویدال نویسنده معروف آمریکایی درگیر شد، و بر ضد جنبش فمینیسم فعالیت کرد.

 

ولی همانطور که ریموند سوکولوف یکی از متتقدان هفته نامه نیوزویک در سال 1968 گفته بود: "سرانجام فقط نوشته های یک نویسنده مورد توجه قرار گرفت."

 

سوکولوف در مورد میلر اینگونه می نویسد: "میلر صاحب یک سبک طبیعی بسیار عالی بود که وقتی به آن فشار وارد می کند ترک بر نمی دارد، او استعداد خاصی برای خلق روایت و شخصیت های داستانی داشت، شخصیت های که واقعاً رگ و سیستم عصبی داشتند. او به تجربه آزمایی بسیار علاقه مند بود و دوست داشت اندیشه و شخصیت را در بوته آزمایش یک عصر دشوار بیازماید."

 

نورمن میلر در تاریخ 31 ژانویه سال 1923 از مادری آمریکایی و پدری اهل آفزیقای جنوبی به دنیا آمد. او رد سال 1943 از دانشگاه هاروارد در رشته مهندسی لیسانس گرفت و در همین هنگام بود که تصمیم گرفت نویسنده شود ولی به خدمت سربازی فرا خوانده شد. او که به عنوان سرباز پیاده نظام به فیلیپین اعزام شده بود زندگی در نظام آنقدر از نزدیک تجربه کرد که ماحصل آن رمان "مردگان و برهنگان" بود که در سال 1948 منتشر شد. میلر پس از چاپ این کتاب وقتی به وطن خود بازگشت لقب همینگ وی، دوس پاسوس و ملویل جدید را به او داده بودند.

 

میلر در طول سال های فعالیت خود به انتشار مطلب در روزنامه ها و مجلات نیز می پرداخت. او یکی از بنیانگزاران نشریه "ویلیج وویس" بود. "درباره خدا: یک مکالمه غیر معمول" نام آخرین کتاب میلر که به تازگی از او منتشر شده بود.