دنیای مترجم

خبر - مقاله - داستان کوتاه - نقد فیلم - گفتگو.

دنیای مترجم

خبر - مقاله - داستان کوتاه - نقد فیلم - گفتگو.

هارولد پینتر

 

هارولد پینتر درگذشت

 

آسوشییتد پرس

25 دسامبر

هارولد پینتر که همواره با عنوان یکی از تأثیر گذار ترین نمایشنامه نویسان بریتانیایی نسل خود و صدای رسا و دیر پای اعتراضات سیاسی مورد تمجید بوده، پس از یک مبارزه طولانی با بیماری سرطان کبد درگذشت. او در هنگام مرگ 78 سال داشت.  

پینتر که انتشار آثار شاخصش در زمینه تئاتر جایزه نوبل ادبیات را در سال 2005 برای او به ارمغان آورد، بنا به گفته "آنتونیا فریزر" (همسر دومش) چهارشنبه گذشته از دنیا رفت. آکادمی سوئد وقتی هارولد پینتر را به عنوان برنده نوبل ادبیات سال 2005 معرفی کرد، گفت: "پینتر تئاتر را به عناصر بنیادینش بازگرداند؛ فضایی بسته و محدود و دیالوگ های غیر قابل پیش بینی که آدم ها باید به هم رحم کنند و تظاهر نابود می شود. با اندکی پیرنگ، درام از میانه جنگ قدرت و گفتگو های قایم باشک گونه، سر بر می آورد." پینتر با بردن جایزه نوبل صاحب یک تریبون جهانی شد و از طریق آن تا آنجا که می توانست با شور و شوق "جورج دبلییو. بوش" رئیس جمهور آمریکا و تونی بیلر نخست وزیر وقت انگلیس را به باد انتقاد گرفت.

پینتر در سخنرانی جایزه نوبلش که آن را به دلیل بیماری بر روی نوار ضبط کرده بود و نتوانسته بود آن را به طور جضوری در استکهلم ایراد کند، گفت: "حمله آمریکا به عراق یک راهزنی و سرقت مسلحانه است؛ یک تروریسم دولتی بی شرمانه که در آن به جز بی حرمتی مطلق به قوانین بین المللی چیز دیگری مشاهده نمی شود." پینتر در این سخنرانی ضبط شده با صدایی رنجور و زمخت پرسید: "چند تا آدم را باید بکشید تا صلاحیت این را پیدا کنید که عنوان قاتل دسته جمعی و جنایتکار جنگی را به شما بدهند؟ یکصد هزار نفر کافی است؟"

پینتر در آن زمان به دلیل افتادن بر روی پیاده رو لغزنده یک چسب زخم بر روی پیشانی اش داشت و از طرفی بیماری سرطان هم ضعیفش کرده بود، تصویری که در آن نوار ضبط شده از او دیده می شد تصویر یک پیر مرد آسیب پذیر و شکننده بود. هر چند او خود مشتاق بود که سخنرانی نوبل خود را قرلئت کند – آنگونه که خودش گفته بود: "طولانی ترین سخنرانی عمرم" – ولی به دلیل بیماری ابتدا مجبور شد حضور در مراسم اهدای جایزه را لغو کند، ولی بعد اعلام کرد که به توصیه پزشکش از ایراد سخنرانی هم صرف نظر خواهد کرد.

پینتر در طول سال ها نویسندگی 32 نمایشنامه نوشت و یک رمان به نام "کوتوله ها" (1990). او 22 فیلمنامه هم نوشت از جمله "The Quiller Memorandom" (1965) و "همسر سرگرد فرانسوی" (1980). او اعتراف کرد و یک بار هم گفت عمیقا پشیمان است که در سال 1979 به مارگارت ثاچر و در سال 1997 به تونی بلر رأی داده است.

از پرینتر همسرش فریزر و یک پسر به نام دانییل به جا مانده است. فریزیر در پی مرگ پینتر گفت: "33 سال زندگی مشترک با او برای من سعادتی بوده. او هرگز فراموش نخواهد شد."       

 

 چند لینک: 

 

نمونه ای از اشعار هارولد پینتر 

 

هارولد پینتر: من از دنیای مردگان آمده ام 

 

     
نظرات 3 + ارسال نظر
لیلی شنبه 7 دی‌ماه سال 1387 ساعت 04:18 ب.ظ http://lilymoslemi.blogfa.com

واقعا متاثر شدم همین ترم روی چند تا از نمایشنامه هاش در دانشگاه داشتیم کار می کردیم و چقدر نمایش خیانت قشنگ بود من این نمایش رو از دیدگاه پسا ساختگرایی نقد کردم . خوشحال میشم به وبلاگ منم سر بزنید.

بلانش یکشنبه 8 دی‌ماه سال 1387 ساعت 03:23 ب.ظ http://pas-ici.blogfa.com

نمایشنامه نویس بزرگی بودن حقیقتا

نادرنیا شنبه 21 شهریور‌ماه سال 1388 ساعت 01:18 ق.ظ http://www.nadernia.blogfa.com

مطلب بسیار جالبی بود. با توجه به اینکه رساله دکترای من در مورد این نمایشنامه نویس بزرگ قرن بیستم است، خوشحال خواهم شد نظرات و مطالب دیگر شما را نیز در مورد وی داشته باشم.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد