دنیای مترجم

خبر - مقاله - داستان کوتاه - نقد فیلم - گفتگو.

دنیای مترجم

خبر - مقاله - داستان کوتاه - نقد فیلم - گفتگو.

Slumdog Millionaire

شب زاغه نشین ها!

نیویورک تایمز – دیوید کار – همان طور که انتظار می رفت، فیلم سینمایی "میلیونر زاغه نشین" (Slumdog Millionaire) و کارگردانش "دنی بویل" (Boyle) با داستان افسانه ای امروزی خود که درباره امیدواری و سپری کردن روزگار سخت در محله های فقیر نشین شهر "بمبئی" است و با بودجه اندکی نیز ساخته شد، رقبای قدری را که حمایت مالی استودیو های بزرگ فیلمسازی را پشت سر خود داشتند کنار زد و توانست در هشتاد و یکمین دوره مراسم اهدای جوایز اسکار برنده هشت جایزه شود.

آقای دنی بویل در حالی که جایزه اسکار بهترین کارگردانی را دریافت می کرد از مردم بمبئی که هزاران نفر از آنها را در فیلمش به کار گرفته بود، تشکر کرد. سپس در حالی که به تندیس اسکار نگاه می کرد، گفت: "تو حتی من را هم کوچک جلوه می دهی." دقایقی بعد فیلم میلیونر زاغه نشین به عنوان بهترین فیلم معرفی شد و شب اسکار به یک مراسم بین المللی تبدیل شد. آقای بویل 52 ساله همواره به پرداختن به موضوعات سیاه و پیچیده در فیلم های خود معروف بوده است؛ مثلا، فیلم "شمارش قطار ها" که موضوع آن درباره اعتیاد به هروئین بود، و فیلم "نور آفتاب" که موضوع آن درباره به انجام رساندن یک مأموریت فداکارانه برای روشن کردن دوباره خورشید بود. جوایز بسیار زیادی که فیلم "میلیونر زاغه نشین" به دست آورد – "سایمون بیوفوی" فیلمنامه نویس آن هم برنده جایزه اسکار بهترین فیلمنامه اقتباسی شد – باعث شد تا این فیلم فاصله اش با فیلم های "ماجرای عجیب بنجامین باتن" و "فراست/نیکسون" که نامزد چندین جایزه اسکار شده بودند، فاصله بعیدی باشد.

شرکت فیلمسازی "فاکس سرچ لایت" برای اولین بار بود که رنگ جایزه اسکار را به خود می دید. این کمپانی در گذشته هم با فیلم های کمدی ای چون "لیتل میس سانشاین" و "ساید ویز" و "فول مانتی" نامزد جدی جایزه اسکار شده بود ولی میدان را در رقابتی تنگاتنگ، به رقبا واگذار کرده بود. این فیلم همچنین جوایز بهترین فیلکبرداری و بهترین صدابرداری و بهترین موسیقی و بهترین تدوین را از آن خود کرد و پشت سر فیلم "ارباب حلقه ها: بازگشت پادشاه" که در سال 2004 یازده جایزه اسکار را به دست آورده بود، ایستاد.  

"شان پن" بازیگر فیلم "میلک" جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول مرد را از آن خود کرد. منتقدان عقیده دارند مسابقه برای کسب عنوان بهترین بازیگر نقش اول مرد یکی از معدود مواردی بود که رقابت تنگاتنگی در آن وجود داشت. شان پن که پیش از این برای بازی در در فیلم "رودخانه مرموز" هم جایزه اسکار را به دست آورده بود، رقیبان سرسختی چون براد پیت و میکی رورک را از گردونه رقابت خارج کرد.

جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن هم به "کیت وینزلت" برای بازی اش در فیلم "کتابخوان" رسید. هالیوود در سال های اخیر گرایشش به موضوعات و فیلم های بین المللی را بیشتر کرده، ولی امسال این موضوع بسیار مشهود تر بود. پس از آنکه "پنه لوپه کروز" جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل زن را برای بازی در فیلم جدید "وودی آلن" به نام "ویکی کریستینا بارسلونا" به دست آورد، بخشی از سخنرانی خود را به زبان اسپانیایی انجام داد. او گفت که جایزه اسکار خود را بازیگران و مردم اسپانیا تقدیم می کند و پیشنهاد داد که در مراسک اسکار صرفا به فیلم هایی که فقط داستان های آمریکایی دارند توجه نشود: "الان همه ملیت ها در هم آمیخته شده اند و این موضوع باید در سینما انعکاس داده شود."

عنوان بهترین بازیگر نقش مکمل مرد هم به "هث لجر" بازیگر جوان مرگ شده استرالیایی برای بازی در نقش "جوکر" در فیلم "دارک نایت" رسید. پدر و مادر اقای لجر از آکادمی علوم و هنر های سینمایی خواستند که تندیس اسکار لجر را در آرشیو خود نگهداری کنند.

"داستین لنس بلک" برای نوشتن فیلمنامه فیلم "میلک" برنده جایزه بهترین فیلمنامه غیر اقتباسی شد. آقای بیوفوی هم که فیلمنامه "میلیونر زاغه نشین" را بر اساس رمانی از "ویکاس اسواروپ" نوشته بود، برنده جایزه بهترین فیلمنامه اقتباسی شد. او پیش از مراسم اسکار برنده انواع و اقسام جایزه های دیگر در زمینه بهترین فیلمنامه اقتباسی شده بود و اسکار بردن او چندان شگفت انگیز نبود.

فیلم محبوب "وال-ئی" هم برنده اسکار بهترین انیمیشن شد. سازندگان این انیمیشن زیبا انتظار داشتند فیلم شان در رشته بهترین فیلم سینمایی نیز نامزد اسکار شود. فیلم "ماجرای عجیب بنجامین باتن" که با سیزده نامزدی بالا ترین تعداد نامزدی اسکار را در اختیار داشت نهایتا جایزه اسکار بهترین کارگردانی هنری و بهترین چهره پردازی را به دست آورد. فیلم "فراست/نیکسون" ساخته تحسین شده "ران هووارد" تنها فیلمی بود که نامزد جایزه بهترین فیلم شد ولی هیچ جایزه ای به دست نیاورد. فیلم "مرد روی سیم" که موضوع آن درباره یک طناب باز فرانسوی به نام "فیلیپه پتی" است، برنده اسکار بهترین فیلم مستند شد. جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی در میان شگفتی همگان به فیلم ژاپنی "عزیمت" که موضوع آن درباره یک ویولون نواز بی کار است، رسید. بسیاری از ناظران انتظار داشتند فیلم "والس با بشیر" برنده این جایزه شود. "جری لوئیس" کمدین مشهور و 82 ساله هم به پاس خدمات انسان دوستانه اش یک اسکار افتخاری دریافت کرد. "ادی مورفی" که یکی از نقش های معروف جری لوئیس به نام "پروفسور نخاله" را اقتباس کرده بود، جایزه مزبور را به دستان جری لوئیس داد. جری لوئیس گفت: "فروتنی ای که من امشب در خودم احساس می کنم در تمام لحظات باقی عمرم با من خواهد بود. بودن در کنار شما سینما گر ها بسیار لذت بخش است."     

امسال مراسم اسکار با دکوراسیونی متفاوت در سالن کوداک برگزار شد. "هییو جکمن" با یک سخنرانی بسیار کوتاه درباره نامزد نشدن خودش برای بازی اش در فیلم "استرالیا"، اجرای خود را آغاز کرد. او سپس با برنامه های آواز خوانی خود به شوخی با فیلم های جدی ای – مثل "میلک" و "فراست/نیکسون" – و فیلم های نه چندان جدی – مثل "دارک نایت" – پرداخت. تلاش تهیه کنندگان مراسم اسکار در جهت بالا بردن آمار تماشاگران مراسم اسکار بود. این مراسم سال گذشته با 32 میلیون بیننده کم ترین آمار تماشاگران را از خود به جا گذاشته بود و همین باعث نگرانی برگزار کنندگان مراسم شد و باعث شد تدبیری برای حل این مشکل بیندیشند.    

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد